Yo'nalish Kodi | 5310400 |
Kasbiy mutaxassisliklar | Aviatsiya texnikasini yig'ish-chilangari, aviatsiya asboblari elektr jihozlari montajchisi, uchish apparatlari va aviadvigatellarni ta'mirlash bo'yicha chilangar va texnik, havo kemalarining aviaasboblari, radio va elektr jihozlariga texnik xizmat ko'rsatish bo'yicha aviatsiya texnigi, aeroportning yerusti xizmati jihozlarini ishlatish texnik-mexanigi. |
Ixtisosliklar |
|
Qobiliyatlar | mustahkam sog‘lik, tezkor reaksiya, balandlikdan qo‘rqmaslik; texnik jihozlar, qurilmalar va asbob-uskunalar, karta, sxemalar bilan ishlashga qiziqish. |
Fanlar | matematika, fizika, informatika, uchish ishi va aviatsiya tarixi, chet tillari, ona tili, jismoniy tarbiya. |
Mazmuni | |
Afzalliklar | turli shahar va mamlakatlarda bo‘lish imkoniyati; nisbatan yuqori ish haqi va moliyaviy imtiyozlar, kompensatsiyalar; o‘zining texnik qobiliyatlarini namoyon qilish imkoniyati, osmonda uchish zavqi. |
Kasbiy qiyinchiliklar | ishning sog‘lik va hayot tavakkali bilan bog‘liqligi; o‘ta yuqori kasbiy mas’uliyat va javobgarlik. |
Batafsil ma`lumot | Havo transporti – transportning eng yosh va bizning davrimizda eng tez rivojlanayotgan turi. Erusti va erosti transportlari ham, ayniqsa, suv transporti ham tezlik borasida havo transporti bilan tenglasha olmaydi. SHunday ekan, aviatorlarning ishi yoshlar ko‘z o‘ngida yana va yana mashhur va ishga kirish masalasida perspektiv kasbga aylanib borayapti. Aviatexnik – samolyotlar doktori. Aviatexniklar ham vazifalariga ko‘ra har xil bo‘lishadi. CHetdan qaralganda ularning ishi ko‘zga ko‘rinmaydi. Yo‘lovchi layneri omadli tarzda qo‘nishga muvaffaq bo‘lganda, yo‘lovchilar, odatda, uchuvchini olqishlashadi. Lekin parvoz xavfsizligini avval erda ta’minlashadi, ya’ni samolyotni ko‘zdan kechirashadi va kerak bo‘lgan vaqtda “davolayotgan” bo‘lishadi. Avitexnikning ishi – mohiyatiga ko‘ra, nafaqat uchish apparati tugunlari va qismlari konstruksiyasi sohasidagi maxsus bilimlarni, balki bajarilayotgan ish natijasi uchun yuqori mas’uliyatga ega bo‘lishni talab qiladigan elektron va mexanik ta’minoti mexanik-sozlovchisining ishi. Aviatexnik havo laynerini parvozga shunchaki tayyorlashi emas, balki mexanik asosning qandaydir detallarining ishdan chiqib qolish ehtimoli nolga tushishiga ham erishishi kerak. Bu mutaxassislikka o‘qishni, odatda, qo‘llari – ishchan, boshlari esa – “porloq” ekanligini tushunib etgani sababli, nima qilishni biladigan yoshlar istashadi. Bu aviatexnik kasbini egallash uchun bevosita kerak bo‘lgan o‘ziga xos jihatlar bo‘lsa kerak. Ish jarayonida aviatexniklarda avral holatlar deyarli yuzaga kelmasligiga qaramay, intensiv tartibda ishlashga to‘g‘ri keladi. Ular uchayotgan va qo‘nayotgan havo kemalarining, bora-bora eshitish qobiliyatiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadigan shovqini ostida, aerodromda ish olib borishadi. Lekin aviatexnik o‘zi tekshirib, parvozga tayyorlagan samolyoti halokatga uchragan paytda eng ayanchli ahvolga tushadi. Bu holat uni ushbu voqeada mutloq aybi yo‘qligi isbotlanganligidan keyin ham ta’qib etaveradi. Bu narsaga hali kasb tanlash bosqichidayoq tayyorlanish kerak. Ha, bu kasb - juda qiziqarili va o‘ta mas’uliyatli. Aviatexniklarning ish ko‘lami keng. Samolyotlarning turli xillari turlicha dvigatellarda ishlaydi, ya’ni engil va o‘rta vaznli samolyotlarda, asosan, benzin bilan ishlaydigan ichki yonuv dvigatellari o‘rnatilgan bo‘ladi. Olis masofalarga uchadigan og‘ir samolyotlarda esa og‘ir yoqilg‘i, masalan, dizel yoqilg‘isiga moslashgan dvigatellar o‘rnatilgan, qaysiki ular yoqilg‘ini tejash imkoniyatini beradi. Dvigatellarning har qaysi turi uchun maxsus asboblar jamlanmasi mavjud bo‘lib, ular orqali dvigatellar ishi nazorat qilinadi. Aviatexniklarning vazifasi - aviatsiya texnikalariga texnik xizmat ko‘rsatish va ta’mirlash, aviamotorlarni qizdirish, ishga tushirish va ularni sinovdan o‘tkazish. Agar siz aviatexnik bo‘lishni orzu qilsangiz, kelajakda shu kasbni egallashga ahd qilgan bo‘lsangiz, ish jaryonida ish qurollari va zarur asboblardan mohirona foydalana olishingiz; chizma va sxemalarni o‘qiy olishingiz; motor va dvigatellarning texnik holatini aniqlay olishingiz; ularning ishini o‘lchov asboblari ko‘rsatkichlariga ko‘ra tahlil qila olishingiz; dvigatellar ishining me’yordan chetlashish sabablarini aniqlash va bartaraf eta olishingiz zarur. Eng muhimi, aviatexnik shovqin va atmosfera shov-shuvlari orasidan nosozlik bo‘yicha berilayotgan signallarni, hidlarni, harorat o‘zgarishlarini o‘ta sezgirlik bilan aniq ajrata bilishi shartligini ham unutmang. Havo kemalarining aviaasboblari, radio va elektr jihozlariga texnik xizmat ko‘rsatish bo‘yicha aviatsiya texnigi - uchish apparatlarining asboblari, elektrotexnik, kislorodli va yong‘inga qarshi hamda radio, elektr jihozlariga texnik xizmat ko‘rsatish bo‘yicha mutaxassis. Havo laynerlarida uchishni, ayniqsa, bir marta bo‘lsa-da, uchuvchilar kabinasida bo‘lishni, u erdagi asboblarni ishlatib ko‘rishni orzu qilmagan bola bo‘lmasa kerak. Bunday orzuning ushalishi esa oson kechmaydi, buning uchun fundamental fizik va texnik bilimlardan tortib, mustahkam sog‘lik va irodaga ega bo‘lish talab etiladi. Superzamonaviy laynerlarda qanchalik chiroyli displeylar o‘rnatilgan bo‘lmasin, ularda asosan oltita uchish-navigatsiya asboblarining ko‘rsatkichlari aks etadi. Ular quyidagilar:
Xo‘sh, qanday? Siz erda, osmonda, uchishda, qo‘nishda samolyotlarni “davolash”ga tayyormisiz? Unday bo‘lsa, parvozingiz bexatar bo‘lsin. |